Innerlijk kompas of hoe jij jouw leven en job zelf vorm kan geven

Hoe kan ik het juiste werkritme vinden? Hoe kan ik evenwicht vinden tussen werk en privé? Hoe kan ik de job vinden die echt bij me past, die ik graag doe én goed kan?

Moeilijk he? Deze vragen zijn misschien wel dé vragen waar iedereen mee worstelt. Zelf merk ik dat ik er minder en minder mee worstel. Ik merk dat ik voor mezelf een context heb gecreëerd waarin ik graag werk en voor het merendeel de activiteiten uitvoer die ik graag doe én goed kan. Ik merk dat ik meer en meer evenwicht heb gevonden tussen werk en privé, zodat ik mijn eigen werklast en drukte onder controle heb. Uiteraard loopt de boot nog wel eens over en ervaar ik best nog wel stress, maar over het algemeen voelt alles best in een mooi evenwicht.

Hoe dat zo gekomen is? Dat leg ik je heel graag uit, want ook jij kan dit evenwicht vinden. Ook jij kan gerichte keuzes maken en op die manier je leven zelf meer vorm geven.

  1. Contact maken met je innerlijke raadgever

Waar het allemaal mee start, is met jij die weet wat je wil en wat je belangrijk vindt. En toegegeven, dat is meteen ook een moeilijke stap want soms lijkt het alsof je zelf niet weet wat je wil. En toch ben ik ervan overtuigd dat de meeste mensen zelf wel weten wat ze willen. Ieder bezit namelijk een intuïtie. Dit is je raadgever die je op weg zet.

Soms is het moeilijk om contact te maken met die intuïtie of om die intuïtie niet te laten overstemmen door anderen. Bij mij helpt het dan om tot rust te komen en even op mezelf te zijn, door te wandelen in de natuur, lopen, mediteren, … Het kan ook helpen om iets uit te schrijven, een lijstje te maken of te dromen over waar je jezelf ziet staan binnen tien jaar.

Zo kan je komen tot criteria van wat je belangrijk vindt, bijvoorbeeld

  • evenwicht gezin – werk
  • talenten kunnen inzetten
  • ondersteuning van leidinggevende

Hiermee kan je verder aan de slag. Dit kan bijvoorbeeld door deze criteria te noteren op briefjes en deze briefjes te rangschikken. Welke vind je echt noodzakelijk? Welke zijn al minder belangrijk? Waar zou je nooit vanaf wijken? Waarover kan je discussiëren? Zo kom je tot jouw innerlijk kompas, jouw maatstaf.

 

  1. Je innerlijk kompas volgen

Eens je jouw innerlijk kompas hebt, heb je eigenlijk alle troeven zelf in handen. Dit kompas leidt je immers in de verdere keuzes die je maakt. Je kan de beslissing of je van werk moet veranderen hieraan afmeten. Maar ook bij kleinere keuzes kan dit je helpen, bijvoorbeeld indien je baas je voorstelt om een extra taak op te nemen. Ik heb geleerd om hierbij de tijd te nemen om hier grondig over na te denken. Ik dwing mezelf bij dergelijke vragen om minstens een nachtje erover te laten gaan. Mijn eerste reactie is immers vaak beïnvloed door angst of stress, dus geef ik mezelf de ruimte om mijn antwoord te formuleren en niet het antwoord dat ik denk dat de andere van me verwacht.

Je kan dit innerlijk kompas ook tot een mantra omvormen. Het wordt een zinnetje dat je steeds in je hoofd kan herhalen bij moeilijke beslissingen, zodat het als een mantra bij je blijft. Bij mij was dit bijvoorbeeld

‘Ik kies voor mezelf, mijn geluk en mijn gezin’

Dit maakte dat ik neen zei tegen andere taken op het werk, die misschien meer prestige inhielden, maar waarvan ik wist dat ze me niet gelukkig maakten. Dat was niet makkelijk want ik wist dat mijn collega’s en leidinggevende op me rekenden. Maar ik wist tegelijkertijd ook dat ik dit moest kiezen voor mijn eigen geluk en om zo ook een goede werknemer te zijn. Ik rekende erop dat ik in een andere taak nog veel meer mijn talenten kon inzetten en mijn grenzen bewaken. Wat me weer tot een betere werknemer maakte, waardoor ze ook meer aan me hadden.

Dit innerlijk kompas maakte ook dat ik koos om minder te gaan werken en mijn eigen coachingspraktijk op te bouwen. Tegelijkertijd besefte ik ook dat ik in loondienst wilde blijven werken want deze jobzekerheid, teamwerking en uitdaging zorgen ook voor mijn geluk.

Op die manier kan ik nu zeggen dat ik de juiste keuzes heb gemaakt en in de toekomst hopelijk nog zal maken. Op momenten dat ik twijfel (reken maar dat die er ook zijn!) kan ik weer terug gaan naar mijn mantra en de redenen waarom ik deze keuzes heb gemaakt.

  1. Je leven tot jouw leven maken

Vanuit het mantra en vanuit jouw innerlijk kompas kan je jouw job gaan vormen, naar de job die bij je past. De job vormt jou én jij vormt de job. Door jobcrafting kan je kleine wijzigingen in je job aanbrengen, die ervoor zorgen dat je werk meer energie geeft of je minder energie ontneemt. Deze aanpassingen liggen in je eigen handen. Over sommige zaken zal je moeten onderhandelen, maar sommige zaken kan je misschien zelf beslissen of zelf uitvoeren. Neem maar het voorbeeld van een administratief medewerker bij wie het niet in haar taakomschrijving zat om ook de communicatie via sociale media op te nemen. Maar doordat ze zelf zo graag foto’s trekt en actief is op sociale media, nam ze deze rol wel steeds meer op en werd dit een echte taakomschrijving. Zo kon ze ook haar sociale en open karakter hiervoor inzetten, wat haar ook meer jobvoldoening gaf. De job vormde haar en zij vormde de job.

Het kan ook dat je aanvoelt dat de ideale aanpassingen niet meer mogelijk zijn binnen jouw job of dat je merkt dat je iets anders wil gaan doen. Dan kan het helpen om hierover met iemand te praten. Misschien zijn er wel meer mogelijkheden dan je denkt of andere combinaties dan waar je zelf aan denkt. Of misschien moet je inderdaad een andere job zoeken, maar dan weet je nu ook waar je hierbij op zal letten. Dat zijn immers jouw criteria en jouw innerlijk kompas, waardoor je jouw leven tot jouw leven maakt.

Vind je het zelf moeilijk om hier aan te beginnen of hier uit te geraken? Dan help ik je graag. Je bent welkom voor een sprankelgesprek.

Tot sprankel!

Nele

 

2 gedachten over “Innerlijk kompas of hoe jij jouw leven en job zelf vorm kan geven”

Plaats een reactie