Hoe kan je bewust plannen en genieten, temidden van de drukte

Ik geef het toe. Af en toe ben ik een dikke gelukzak. Echt waar!

Zo heb ik de luxe om de tijd en de ruimte te nemen om te doen wat ik graag doe én goed kan. Dat is niet altijd evident, want ik heb eigenlijk best wel wat verantwoordelijkheden te vervullen en projecten om goed af te werken. Zo geef ik les aan een hogeschool, geef coachings en trainingen in organisaties, bied persoonlijke coachings aan én organiseer ik assertiviteitstraining voor kinderen. Dat zijn dus heel wat verschillende opdrachtgevers. En dan vermeld ik nog niet mijn innerlijke opdrachtgever, want oh ja, dat innerlijk stemmetje spreekt soms nog het hardst.

Maar ik krijg het geregeld, met ups en downs, met voor het merendeel met het gevoel dat ik alles goed in de hand heb. Hoe ik dat doe? Door bewust te plannen en bewust te genieten. Ik leg het je graag verder uit.

Bewust plannen

Ik heb heel veel projectjes, klein en groot, vanuit verschillende standpunten. Als coach, trainer, docent, maar ook mama, partner, huisvrouw en gewoon voor mezelf. Alles bij elkaar is dat behoorlijk wat. Je zou kunnen zeggen een hele stapel.

Als ik even niet oplet, maak ik van deze stapel een onontwarbaar kluwen. Een kluwen waar ik veel druk zou door kunnen voelen als het me allemaal overvalt. Maar ik let dus wel op en maak er een overzichtelijke toren van. Een toren met verschillende verdiepen, die onderling verbonden zijn maar die ook elk op zich staan.

Zo deel ik de stapel op in verschillende kleine projectjes met duidelijke deelstappen en duidelijke deadlines. Waar ik kan, verspreid ik de deadlines, zodat er niet te veel tegelijk samen komen. Ik ben er me van bewust dat ik deze luxe heb. Niet iedereen heeft deze vrijheid. Ook ik heb niet alle deadlines onder controle, maar vele wel. Dit komt vooral doordat ik vooraf bewuste keuzes heb gemaakt over wat ik wel en niet wou doen. (Lees hier meer over hoe je je innerlijk kompas hiervoor kan inzetten).

Ik deel mijn tijd dus waar mogelijk op in deze projectjes, groepeer de projecten in tijd en focus me zo veel mogelijk op één project tegelijkertijd. Dat maakt dat ik soms een hele tijd niet met een project kan bezig zijn, maar ik weet wel dat ik er na die tijd wel mijn volledige aandacht op zal richten. Dat betekent ook loslaten en vertrouwen. Vertrouwen op mezelf en op mijn focus.

Volledige focus en aandacht op één project. Als ik mijn aandacht richt op één project, werk ik naar een duidelijke deadline toe, met een concreet resultaat. Ik weet dat ik er die tijd aan zal besteden en kan er me dan ook op concentreren. Waar mogelijk zet ik bondgenoten in. Ik deel mijn deadlines, maak afspraken waarvan ik weet dat ik ze kan nakomen. Op die manier moet ik niet alleen rekenschap afleggen aan mezelf maar ook aan anderen.

Als een deadline is behaald, dan is dat uiteraard ontzettend fijn en dan vier ik dat ook. Want dat is de andere voorwaarde, naast bewust plannen is er ook bewust genieten.

Bewust genieten

Als ik me focus op een project, gaat alle aandacht daarnaartoe. Maar als ik een resultaat kan vieren of kan ontspannen, dan is het ook volledige ontspanning. Dat is niet zo evident, zeker niet als je een denkmolentje hebt dat nooit stilstaat of een geest die van nature op de toekomst (en op wat nog niet is!) is gericht. Dus heb ik mezelf daarvoor een aantal hulpmiddeltjes geleerd. Ik leer er daarvan graag twee met jou:

Gewaarwordingsoefening

Deze oefening kan je eender waar en wanneer doen. Alhoewel, het is niet aan te raden als je achter het stuur van de wagen zit of aan de kassa staat aan te schuiven, maar je snapt wel wat ik bedoel.

Wat je doet, is je zintuigen volledig inzetten, zodat je echt in het hier-en-nu bent. een oefening in mindful zijn dus.

Je kan best rustig gaan zitten en je ogen sluiten. Vervolgens zet je al je zintuigen op scherp:

–          Wat ruik je?
–          Wat hoor je?
–          Wat voel je?
–          Wat proef je?
–          Als je je ogen terug opent: wat zie je?

Deze oefening duurt misschien maar een paar minuutjes, maar in deze minuutjes zet je wel de wereld even op pauze en keer je je naar binnen, naar jouw wereld. Het maakt dat je bewust aanwezig bent, in het hier en nu.

Ik doe deze oefening vaak in de sauna, om zo nog bewuster te genieten in plaats van bezig te zijn met me te vergelijken met andere lijven of het zandlopertje in het oog te houden. Maar ik doe het ook terwijl ik in de trein zit op weg naar huis, of even op mijn bureau vlak voor een belangrijke vergadering of afspraak.

Zo neem je de tijd om tot rust te komen, ook in de drukte.

Dankbaarheid(sdagboek)

Ook dit is weer een zeer eenvoudige oefening maar toch zo waardevol. Het komt erop neer dat je dagelijks de tijd neemt om stil te staan bij waar je dankbaar voor bent. Count your blessings. En reken maar, dat zijn er heel wat. Al zijn het maar de vogeltjes die fluiten bij het ontwaken, je lekkere avondeten of de buurvrouw die je vriendelijk gedag zei. Het zijn de kleine dingen die zo groot kunnen zijn.

Ik hou dit bij in een dankbaarheidsdagboek of ‘three year memory boek’. Ga maar eens googelen of kijk eens in de boekenwinkel, je vindt er verschillende van. Ik promoot daarom graag deze hype, want het is er eentje waar je gelukkig van wordt. Eigenlijk is het eentje waar je vooral bewust wordt van het geluk dat je al hebt en daardoor geluk nog meer aantrekt. #kleingelukske dus.

Voila, dit zijn mijn tips voor jou. Misschien kan je deze zelf ook toepassen of er jouw versie van maken. Of misschien ervaar je dat deze tips je niet kunnen helpen of niet voldoende voor je zijn. Dan ben je welkom voor een sprankelgesprek.

Tot sprankel!

Nele

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s