Wat als de stress je weer overvalt?

Heel mooi weer en dan toch weer een regenbui. De ene dag voel je je best ok, de andere dag heel wat minder. Het ene moment heb je een beslissing genomen waar je heel blij mee bent, het andere moment twijfel je of het wel de juiste beslissing is. Gedurende een lange tijd heb je geen lichamelijke kwaaltjes meer, tot die plots weer de kop op steken.

Herkenbaar? Dan herken je misschien ook de gevoelens die hiermee gepaard kunnen gaan. Teleurstelling dat het weer moeilijker gaat. Frustratie dat het soms best wel lastig is. Schuldgevoel dat je je beter zou moeten voelen maar het niet zo is. Zo kom je ook in een negatieve spiraal want je haalt jezelf nog meer naar beneden. Dat is heel jammer en eigenlijk ook niet nodig. Want de perfecte weersomstandigheden bestaan niet, net zoals je je niet altijd toppie kan voelen.

Frustrerend? Jazeker! Maar er is ook hoop. Hoop dat het wel weer beter zal gaan. En vooral dat je dit niet zoals het weer maar moet ondergaan, maar dat je dit zelf in handen kan nemen. Je bent immers zelf de baas van je eigen leven en je eigen weersomstandigheden. Dit kan door je EHBO weer in handen te nemen. De Eerste Hulp Bij Ongelooflijke stress. Je kent immers de signalen, je kan stilaan herkennen wanneer het minder goed met je gaat én je leert steeds beter wat je hieraan kan doen.

Hier lees je welke stappen je kan ondernemen naar minder stress.

  1. Let op de signalen

Net zoals een ervaren EHBO-begeleider de signalen snel kan opmerken en hierop kan reageren, kan jij je eigen stress-signalen leren kennen en herkennen. Wellicht ken je jezelf ondertussen al een beetje. Steekt die nekpijn weer de kop op? Dat betekent dat je je misschien te lang hebt opgespannen en sterk gehouden. Ben je op het werk best wel rustig maar ontplof je bij the dearest and the nearest? Dan is je inwendige vulkaan misschien al te lang aan het broeien. Kan je moeilijk slapen? Dan is het misschien tijd om eens echte rust te nemen.

Voor iedereen zijn die signalen anders. Jijzelf herkent die vaak het best. Of misschien merkt je omgeving het ook al op. En ook al is het heel frustrerend om het opnieuw vast te stellen, toch is dit signaal ook heel belangrijk. Want het helpt om dit steeds vroeger te herkennen bij jezelf, zodat je er steeds sneller op kan reageren.

  1. Spreek anderen aan

Net zoals je in een noodsituatie gaat kijken wie rondom je kan helpen, doe je dit ook in je eigen persoonlijke (nood)situatie. Zoek in je omgeving wie je kan steunen. Vertrouw hierbij op je gevoel, wie weet sta je wel verstomd van wie het soms nog moeilijk heeft en leg je zo wel heel nieuwe (diepgaande) contacten.

Misschien staat die ene collega die je al eens rustig vroeg hoe het met je ging, wel open voor een goede babbel. Misschien kan je met die andere vriendin wel naar de yoga. En wellicht staan je partner en kinderen wel voor je klaar. Durf toe te geven dat het moeilijker gaat of sta ervoor open als ze aangeven dat je wat kortaf bent de laatste tijd.

  1. Zorg voor (adem)ruimte

In films zie je het wel vaker bij een noodgeval: “Give us some space” waarbij ieder wordt weggestuurd die niet kan helpen. Zo kan je het ook voor jezelf doen. Neem tijd en ruimte voor jezelf, durf te schrappen wat je energie kost. Misschien is dat een activiteit waar je geen voldoening meer uit haalt. Of misschien is dat een vriendschap die je meer energie kost dan dat ze je fijne momenten geeft.

Gun jezelf tijd en ruimte. Durf te kiezen voor wat je echt energie geeft. Je mag jezelf rust geven. Als ik weet dat er een drukke periode zit aan te komen of als ik merk dat ik weer een kort lontje heb, dan weet ik dat het tijd is om mijn EHBO in te zetten. Ik maak een weekplanning, waarbij ik bewust en regelmatig tijd inplan voor rustmomenten. Dat is mijn hoogstpersoonlijke medicijn.

  1. Zoek jouw hoogstpersoonlijke medicijn

Er bestaan geen allesomvattende, 100%-succesgaranderende recepten om tot rust te komen. Die moet je zelf zoeken. Voor mij zijn dit heel eenvoudige zaken als

–          naar vrolijke muziek luisteren
–          fietsen langs het water
–          wandelen in het bos
–          joggen of lopen
–          naar de sauna gaan
–          een bad nemen
–          mediteren
–          yoga

Maar dat is voor iedereen anders. Misschien word je helemaal rustig door meditatie of misschien krijg je al de kriebels als je het woord yoga nog maar hoort. Misschien is mindfulness voor jou wel rustig in de tuin werken of wandelen met hond.

Het kan dus heel erg verschillen van persoon tot persoon. Belangrijk is hierop goed zicht te krijgen bij jezelf en hierover duidelijk te communiceren met anderen. Zo kan je er op momenten dat je het even niet meer weet naar teruggrijpen.

  1. Roep hulp in

Wat doe je in noodsituaties als je het zelf echt niet weet? Dan roep je hulp in. Dat is helemaal geen schande. Zo kan jij ook hulp inroepen.

Voor fysische klachten kan je naar een arts of paramedicus stappen. Of misschien kan het je helpen om naar een coach of therapeut te gaan. Wat dit precies is, leg ik graag uit in een volgende blog. Op deze website kan je al lezen wat sprankelcoaching inhoudt en hoe jou dit kan helpen.

Tot sprankel!

Nele

Ik schreef eerder hoe EHBO kan helpen om een burn-out te voorkomen of wat het magische recept is voor een stressvrij leven.
Hier kan je hiervoor de gratis werkboeken aanvragen.

2 gedachten over “Wat als de stress je weer overvalt?”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s