Zo word je baas van je eigen gedachten

Ik weet dat ik moet beslissen maar ik kom er niet toe. Wat als het niet goed genoeg gaat zijn? Ik durf de stap niet te zetten. Ik weet niet wat ik moet doen.

Zo’n gedachten ken je misschien wel? Gedachten die je eerder belemmeren dan dat ze je helpen. Gedachten die in je hoofd blijven zweven en je telkens weer doen twijfelen, piekeren en tobben.

Of misschien ken je de gevolgen? Een eenvoudig voorbeeldje: Je moet een presentatie maken op het werk, je vindt dit heel belangrijk maar je komt er maar niet toe om je voorbereiding te maken. Telkens weer stel je het uit. Of omgekeerd: je blijft er maar aan bezig en kan het niet lossen.

ABC

Het lijkt wel alsof er iets tussenkomt, een soort saboteur die je (goede) intenties dwarsboomt en je belemmert in wie je wil zijn of wat je wil doen. Wat er daar tussenkomt zijn belemmerende gedachten. In de literatuur spreken ze dan van het ABC-model.

A: activating events (gebeurtenis) – Er gebeurt iets, bijvoorbeeld je leidinggevende vraagt je om een presentatie te houden.
B: beliefs (gedachten en overtuigingen) – Je denkt: “Oei, kan ik dit wel? Gaat het wel goed genoeg zijn?”
C: consequences (gedrag en/of emoties) – Je verlamt, schiet in een kramp of je schiet in actie en blijft er maar mee bezig.

Stap 1: Bewust worden van je belemmerende gedachten

Het kan zijn dat je je niet bewust bent van die belemmerende gedachten en dat je enkel de gevolgen kent, bijvoorbeeld dat je geen hulp vraagt als je het moeilijk hebt of dat je niet kan beslissen wat je moet doen. Hier kunnen heel wat gedachten onder liggen.

Dit zijn klassieke voorbeelden van belemmerende gedachten
–          Ik wil niemand lastig vallen!
–          Wat gaan de mensen denken?
–          Het moet goed genoeg zijn!
–          Wat als?
–          Wat kan ik allemaal verliezen?
–          …

Misschien herken je deze gedachten wel? Of komen er andere gedachten bij je op? Ga eens te rade bij jezelf. Deze gedachten en overtuigingen zijn vaak diep geworteld. Vaak ontstaan ze al heel vroeg en soms worden ze ook doorgegeven van generatie op generatie. Wat zou dat bij jou kunnen zijn? Welke dingen spelen mee?

Stap 2: De belemmerende gedachten ontwapenen

Wees niet te hard voor jezelf als je deze gedachten bij jezelf (her)kent. Het is normaal dat je deze hebt en dat deze blijven spelen. Als je je bewust bent van deze gedachten, sta je al heel ver.

Het is niet altijd makkelijk om deze diep gewortelde gedachten om te keren, maar je kan er wel meer meester van worden. Meer dan van een gebeurtenis, want daar heb je niet altijd vat op. Wel heb je vat op hoe je ermee omgaat. Ga er dus maar op een rustige en milde wijze mee om: je herkent deze gedachten en kijkt er eens rustig naar.

Je kan jezelf dan volgende vragen stellen:

–          Zijn deze gedachten gebaseerd op feiten?

–          Zijn deze gedachten helpend?

Als je op deze vragen al één maal neen kan zeggen, kan je de gedachten al ontwapenen. Het zijn immers maar gedachten en die kunnen net zo zeer weer keren. Of anders gezegd: Thougts aren’t facts so don’t take them seriously.

Als het voor jou kan, kan je deze gedachten ook grondiger bekijken:

–          Wat zeggen deze gedachten mij? Wat is voor mij belangrijk?

Misschien zegt het iets over jouw angst om te falen, angst om los te laten, … Niet erg als je dit bij jezelf (her)kent, ook hierin kan je groeien en evolueren.

Thoughts and feelings are indicators, not dictators.

Stap 3: Belemmerende gedachten omkeren naar helpende gedachten

Eén voordeel van gedachten: je kan ermee discussiëren, je kan er je verstand voor gebruiken om ze in vraag te stellen en om te buigen. Je rationaliseert je irrationele gedachten zodat ze je helpen in plaats van belemmeren.

Een aantal voorbeeldjes:

–          Gaat het wel goed genoeg zijn?
–> Moet het goed genoeg zijn? Moet het al definitief zijn? Wat als het nog niet perfect is? Zou dat zo’n ramp zijn?

–          Ik wil niemand last vallen.
–> Val je er iemand mee lastig? Misschien vinden mensen het wel lastiger dat ze willen helpen en je niet kunnen helpen.

–          Ik moet dit nog met die en die bespreken.
–> Heb je toestemming nodig? Eigenlijk heb je enkel toestemming nodig van jezelf, aan anderen kun je het meedelen. Je kan wel bondgenoten zoeken die je kunnen steunen.

–          Wat kan ik allemaal verliezen?
–> Wat kan je winnen?

En het allerbelangrijkste bij gedachten? Soms moet je ze gewoon stopzetten, soms moet je het gewoon doen! Anders krijg je last van “paralysis bij analysis”: verlamming door er te veel over nadenken. Soms is het tijd om je koudwatervrees te overwinnen en gewoon in het water te duiken.

Je bent immers zelf de baas van je gedachten en van je leven. ik wens je hier heel veel succes mee!

Tot sprankel!

Nele

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s