Hoe ga je om met een tegenslag?

Een relatie die spaak loopt. Een jobopportuniteit die zich toch niet voordoet. Een afspraak die anders loopt dan je hoopte. Een vriendschap die niet is wat je dacht. Een promotie die je mist.

Een tegenslag kan er soms hard inhakken. Het loopt anders dan je gedacht of gehoopt had en even voel je de grond onder je voeten wegzakken. Je had het je anders voorgesteld en dan komt het slechte nieuws des te harder aan. Hoe kan je hiermee omgaan? Hoe kan je er voor zorgen dat deze tegenslag je niet helemaal overhoop haalt?

Mild zijn voor jezelf en gefocust blijven op het positieve: dat helpt. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ook ik worstel daar soms mee. Toen ik laatst teleurstellend nieuws kreeg, merkte ik op wat me hielp en niet hielp. Ik deel dit hierbij graag met jullie, zodat ook jij jezelf kan helpen.

  • Geef jezelf de tijd en ruimte

Alles begint met erkenning van je gevoel. Bij een tegenslag is het immers heel normaal en ook helemaal ok dat je je verdrietig / boos / teleurgesteld / verdoofd / … voelt. En misschien zelfs al deze emoties door elkaar. Dat kan en dat mag, niks mis mee. Meer zelfs, het is heel normaal en zelfs gezond om hierop te reageren.

Alles begint bij de erkenning van deze gevoelens. Laat ze er maar zijn, ze zijn er voor een reden. Gun jezelf de tijd en de ruimte om daar dus even bij stil te staan. Boos zijn op jezelf of deze gevoelens wegduwen, zou je enkel nog verder wegtrekken. Pas als je je gevoelens erkent en een plaats geeft, kan de verwerking beginnen.

  • Verkrijg controle over je gevoelens

Je gevoelens erkennen en een plaats geven is helemaal ok, maar het kan ook een valkuil zijn. Mogelijks sta je hier te lang bij stil en raak je erin mee gesleurd. Wat kan helpen, is om dan je verstand en je wil actief in te zetten.

Toen er zich onlangs een grote verandering in ons leven voordeed, was ik daar behoorlijk geschrokken van. Ik voelde me er ambetant over, maar wou mijn gezin er ook niet mee belasten, waardoor ik me nog ambetanter ging voelen, nog meer ging zorgen maken en mijn gezin nog meer ging belasten. Het is een vicieuze cirkel die je ongetwijfeld wel kent. Ik maakte toen met mijn man een ongewone afspraak. Het was ok dat ik er een maand ‘ambetant zou van lopen’, hij zou dit gewoon laten zijn en ik zou er me niet schuldig over voelen.

Klinkt gek? Ja misschien wel, maar het was vooral ook heel helpend. Want die maand bleek uiteindelijk heel ruim gerekend, na een paar weken voelde ik dat ik het ergste al gehad had. En natuurlijk was ik na die maand nog wel lastig of slecht gezind, maar ik voelde bij mezelf dat dit niet echt meer nodig was en kon het heel makkelijk ook weer lossen. Ik had die emoties laten bestaan, erkenning aan gegeven én ik had ze onder controle. Dat geeft een enorm gevoel van vrijheid en van rust.

Probeer het dus zelf maar eens uit. Dit kan ook op een beperktere manier. Gun jezelf een baaldagje of een huilavond (desnoods met romcoms, chips, ijs en alles erop en eraan) en spreek met jezelf af dat je je daarna weer zal herpakken. Dat geeft ruimte én een gevoel van controle.

  • Bekijk de situatie vanuit een andere ooghoek

Soms ben je zo gefocust op wat je wil bereiken, dat je niet meer klaar ziet. Als datgene wat je wil bereiken dan tegenslaat, dan zie je het helemaal niet meer helder. Maar na die verwarring kan ook de duidelijkheid komen. Plots zie je de situatie vanuit een ander perspectief. Door die job die je mist, doet er zich misschien een andere mogelijkheid voor. Eigenlijk was die relatie toch niet zo ok, maar kon je zelf niet de knoop doorhakken om ze af te breken. Of misschien heb je door te solliciteren nu je CV aangepast en verlaagt dit de drempel om verder te gaan solliciteren.

Door even afstand te nemen, kan je de situatie anders bekijken en kan je er ook de voordelen van inzien. Dat is een coping strategie: ons brein helpt ons een handje om alles te verwerken. Je leert jezelf vertellen waarom de situatie eigenlijk wel ok is.

Je kan je brein ook bewust inschakelen. Zo helpt het ook om lessons learned uit deze situatie op te pikken. Wat leer je hieruit? Wat zou je volgende keer anders doen? Of waar zou je op letten? Wat weet je nu dat zeker wel bij je past en wat niet? Zo maak je van een lastige ervaring een groei-ervaring, vanuit een growth mindset.

 

Merk je dat deze stappen niet werken bij jou of dat je hier nog niet klaar voor bent? Dan kan ik je misschien helpen. Je bent welkom voor een gesprek en dan bekijken we samen hoe jij hierin mild kan zijn voor jezelf en gefocust kan blijven op het positieve.

Tot sprankel!

Nele

2 gedachten over “Hoe ga je om met een tegenslag?”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s