Cocktails in de gietende regen of hoe je kan focussen op het positieve

Ik heb zo lang uitgekeken naar vakantie. Nu móet het perfect zijn.
De locatie was fantastisch, het gezelschap was goed maar ik … ik was niet in vorm. En dat terwijl ik zo’n nood heb aan ontspanning!

Ken je dat gevoel? Ik ken het maar al te goed. Mijn burn-out escaleerde ooit op vakantie en dat terwijl vakantie net ontspanning zou moeten betekenen. Gek genoeg kan vakantie ook gepaard gaan met stress. Ook onze vakantie dit jaar was dubbel.

Eén vakantie: twee verhalen

Eigenlijk was het een heerlijke vakantie. Een prachtige locatie: een fantastisch meer, omringd door mooie bergen. Een schitterend familiehotel waar we eventjes goed werden gesoigneerd en de voetjes onder tafel konden steken. Ik heb de tijd gehad om een dikke roman uit te lezen en kon goed bijslapen. Daarnaast deden we ook elke dag iets actiefs zoals een prachtige bergwandeling maken en heel veel sporten. (Dat is het voordeel van actieve jongens te hebben, mijn conditie gaat erop vooruit J) En het belangrijkste van alles: we hebben heel veel quality time gehad met ons vier. De kinderen hebben ervan genoten én wij ook.

Dat is de ene zijde van het verhaal. Ik kan ook een ander verhaal vertellen.

Eigenlijk hebben we helemaal geen mooi weer gehad. Elke dag heeft het geregend, ook al was het soms maar een korte plensbui. We hebben niet kunnen doen wat we wilden doen: de bergen waren te zeer omgeven door wolken om een berglift te nemen en het was te koud om in het meer te gaan. De voetjes onder tafel was heerlijk, maar door de vele rijkelijke maaltijden heb ik helemaal niet op mijn lijn kunnen letten.

Eén vakantie. Twee verhalen. Beide zijn waar.

Zwart of wit?

Het hangt er maar van af waar je de nadruk op legt. Bekijk je het positief of bekijk je het negatief? Welke wolf voed jij: de zwarte of de witte wolf (zoals in het oude Cherokee-verhaal)? We hebben allemaal die positieve en negatieve kant in ons, en beide willen de bovenhand nemen. Het is die kant die je het meeste aandacht geeft, die groeit. Sinds een tijdje probeer ik bewust positiever te denken, bewust mijn negatieve wolf te onderdrukken. En dat helpt, je zou ervan versteld staan hoezeer je je eigen gedachten kan beïnvloeden als je daar werkelijk voor kiest.

Betekent dat dan dat je het negatieve maar gewoon moet negeren? Dat ik enkel het positieve vakantieverhaal vertel? Nee, dat ook niet. Je kan het negatieve niet helemaal onderdrukken. Hoe harder je een bal in het water probeert te duwen, hoe harder hij naar boven vliegt. Misschien zelfs recht in je gezicht.

Beide verhalen kunnen bestaan, maar het ligt eraan waar je de focus op legt. Uit de positieve psychologie weten we dat je drie positieve ervaringen nodig hebt om één negatieve te overstemmen. Denk maar aan die ene negatieve commentaar die blijft hangen, terwijl je ook positieve feedback kreeg.

Hoe focussen op het positieve?

Het vraagt dus training, om je te focussen op het positieve.

  • Positief terugblikken

Je kan dit heel bewust doen. Ik doe dit door elke avond iets positiefs neer te schrijven in een dagboek. Je kan ook een gratitude dagboek bijhouden en zo bewaren waar je dankbaar om bent. Je kan dit ook doen door tijdens het douchen of voor het slapen de fijne dingen aan je dag nog even te overdenken. Zo onthoud ik van mijn vakantie de regen maar vooral ook die keer dat ik een cocktail zat te drinken onder de paraplu in de gietende regen, of toen we de slappe lach kregen, of toen we gezellig samen onder een dekentje een film zaten te bekijken.

  • Positieve mindset

Je kan gaandeweg ook leren om op het moment zelf de knop om te draaien en je zender op het positieve te schakelen. Je krijgt als het ware een positieve mindset. Dat vraagt oefening maar je kan er ook een paar trucjes voor toepassen. Als je voelt dat je het negatief bekijkt, overdrijf hier dan eens volop in. Bijvoorbeeld ‘Het is niet alleen aan het regenen, eigenlijk is het aan het gieten, al dagen en ik heb echt nog niets (maar dan ook nog niets!) kunnen doen.’ Je zal aanvoelen dat het nu ook niet zo erg is en het al bij al nog wel meevalt.

  • Positieve omstandigheden

Je kan helemaal meegesleurd worden in een negatieve spiraal, maar ook positiviteit is besmettelijk. Zelf ben ik bijvoorbeeld heel gevoelig aan muziek: als ik vrolijk wil worden, zet ik vrolijke muziek op, zo simpel is het.
Je kan ook hulpbronnen inschakelen. Vertel aan anderen dat je positief wil denken en vraag hen je erop aan te spreken als je te negatief denkt. Of je kiest er bewust voor om je – zo veel als mogelijk – te omringen door positieve mensen. Zo creëer je de sprankel in en rondom jou.

Het vraagt dus oefening en het is heel normaal dat het de ene keer beter lukt dan de andere.

Als je merkt dat het moeilijk is om je te focussen op het positieve, dan wil ik je hier graag bij helpen. Je bent welkom voor een persoonlijk gesprek.

Tot sprankel!

Nele

2 gedachten over “Cocktails in de gietende regen of hoe je kan focussen op het positieve”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s