Zorg op maat of hoe help ik mijn partner (familielid, vriendin, collega, …) met een burn-out?

Ik voel me zo machteloos. Ik zie haar helemaal wegglijden, maar ik kan zo weinig doen. Hoe kan ik haar helpen? We hadden dit echt niet zien aankomen. Hij is altijd zo vrolijk en gedreven op het werk. Hadden we dit kunnen voorkomen?

Een burn-out is niet alleen lastig voor de persoon die hem ondergaat, maar ook voor alle andere betrokkenen. Het brengt immers gevoelens van schuld en machteloosheid mee, met vaak een heel grote bezorgdheid. Partners zien mee af en zoeken hoe ermee om te gaan. Vrienden herkennen de persoon niet meer zoals die vroeger was en weten niet goed wat te doen. Collega’s zijn geschrokken en staan er zelf een beetje naar te kijken.

Toch is het eigenlijk heel simpel. De enige manier om ermee om te gaan, is…

Zorg op maat

Elke persoon is anders, dus elke burn-out is ook anders. Dat betekent dat er geen pasklare oplossingen of remedies voor zijn. Wat kan je dan wel doen?

Luister zonder vooroordelen naar zijn of haar verhaal. Probeer geen advies te geven, niet te sussen of te vergelijken met een ander verhaal. Gewoon luisteren en proberen te begrijpen is al heel veel waard. Eigenlijk betekent dat luisterend oor alles op dat moment.

Durf te vragen hoe hij of zij zich echt voelt. Durf te vragen hoe je hem of haar kan helpen. Durf te vragen wat hij of zij nu echt nodig heeft. Misschien kan je niet meteen iets praktisch doen, maar is het voor die persoon al fijn te weten dat iemand moeite wil doen. Of misschien kan je wel al iets doen, door eens samen te gaan wandelen of een koffie te gaan drinken. Echt helpen kan zo veel betekenen.

Toon nabijheid. Met een burn-out gaan vaak ook gevoelens van eenzaamheid gepaard. Daarom is het fijn om je betrokkenheid te tonen. Een knuffel of een schouderklop kan dan echt deugd doen. Soms is het moeilijk in te schatten wat je bijvoorbeeld als collega kan doen, want jij staat natuurlijk wel voor de werkcontext waar die persoon uit is gestapt. Dan kan je iets laten horen door een berichtje of een kaartje. Op mijn werkplek is er de gewoonte om een boeket te sturen naar mensen die langdurig ziek zijn. Dat doet op dat moment zo veel deugd. Weten dat je niet vergeten bent, is ontzettend belangrijk.

Wees eerlijk. Soms is het ook gewoon niet makkelijk om mee om te gaan. Soms weet je niet wat je moet zeggen of wat je kan doen. Wees dan maar eerlijk. Die persoon voelt het waarschijnlijk toch aan, dan kan je er maar beter eerlijk in zijn. Beter dat dan helemaal niets meer van je te laten horen.

Zorg ook voor jezelf. Als je partner of naast familielid het moeilijk heeft, zie je daar mee van af. Je probeert er voor hem of haar te zijn, probeert te helpen en gaat je misschien wel wegcijferen. Maar ook daar zijn grenzen aan. Het is niet de bedoeling dat jij nu in een burn-out belandt, dus probeer ook voor jezelf te zorgen. Je kan hiervoor je EHBO-kit inzetten.

En voila, hiermee is de cirkel rond en ben ik weer bij de start van de anti-burn-out maand, namelijk Eerste Hulp Bij Ongelooflijke stress.

Ik sluit hiermee deze maand af en ben blij dat ik heel wat inzichten heb kunnen delen.

Heb jij hier steun aan gehad? Dan hoor ik het graag! Wat heeft jou geholpen? Welke inzichten waren belangrijk voor jou? Welke hulpmiddelen heb je kunnen inzetten? Heeft het werkboek iets betekend voor jou?

Kan ik je nog verder steunen? Dan ben je altijd welkom voor een persoonlijke coaching. Dat hoeft niet noodzakelijk over burn-out te gaan. Ik geef zorg op maat aan ieder die om eender welke reden de sprankel niet meer voelt. Elke persoon die de balans kwijt is, kan bij me terecht. Dit kan zijn omwille van stress, work-life-balance, opvoedingskwesties en zo meer. Ook onderliggende thema’s als perfectionisme, onzekerheid, negatief zelfbeeld of faalangst kunnen aan bod komen.

Neem contact met me op via mail of telefoon en we zoeken samen hoe jij (terug) een sprankelend leven kan hebben.

Tot sprankel!

Nele

Dit is artikel 5 in de reeks "Van burn-out naar een sprankelend leven"

Een gedachte over “Zorg op maat of hoe help ik mijn partner (familielid, vriendin, collega, …) met een burn-out?”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s