Opfrissing EHBO of hoe voorkom ik dat ik terug in een burn-out beland?

Ik wil me nooit meer zo slecht voelen. Maar wie weet beland ik wel weer in een burn-out. Ik heb het de laatste tijd wel weer lastiger. Wat als ik weer herval?

Als je ooit een burn-out hebt gehad, dan ken je deze vraag wellicht maar al te goed. Dit moet – naast die andere vraag – wellicht de meest voorkomende zijn. En eigenlijk is dat ook niet zo onlogisch. Een burn-out brengt nu eenmaal een kwetsbaarheid met zich mee. Een elastiek die zo is uitgerekt tot hij (net niet) barstte, krijg je niet terug in zijn oorspronkelijke vorm.

Maar… er is een belangrijke ‘maar’ in dit verhaal.

Als je een burn-out hebt gehad en hier bent door geraakt, dan betekent dit ook dat je hebt leren omgaan met deze elastiek. Misschien heb je geleerd om hem minder aan te spannen of op een andere manier aan te spannen. Misschien heb je geleerd om andere krachtbronnen aan te spreken en zo je elastiek minder te belasten. En misschien wil je die elastiek zelfs niet meer naar zijn oorspronkelijke vorm, want die nieuwe vorm voelt best wel comfortabel en natuurlijk.

Je hebt met andere woorden zelf leren omgaan met je burn-out, al dan niet met hulp van anderen. Dat betekent dat je zelf alle middelen in handen hebt om er niet terug in te belanden. Het vraagt enkel een opfrissing. Even terug voelen welke inzichten en hulpmiddelen waardevol voor je waren. Even herinneren wat je helpt en niet helpt, omdat je het misschien vergeten was.

Ik help je graag om dit terug te herinneren met een korte EHBO-opfrissingscursus.

Elke opfrissingscursus begint met herhaling. Wat weet je nog van de vorige keer?

  • Ken je krachten

Wat heb je geleerd tijdens je burn-out? Welke inzichten heb je meegenomen? Welke nieuwe goede gewoontes heb je geïnstalleerd? Wat heeft je toen geholpen en blijft je helpen?

Tijdens mijn eigen burn-out hing ik een whiteboard op in mijn bureau. Ik noteerde er inzichten, inspirerende quotes of belangrijke aandachtspunten. In het begin had ik het nodig als houvast, gaandeweg werd het een goede herinnering aan wat belangrijk voor me was en nu zie ik het als een bevestiging van de keuzes die ik heb gemaakt. Het bord hangt er nog steeds en af en toe sta ik er bewust bij stil, om het me weer te herinneren.

Heb je het moeilijk om je alles te herinneren? Dan kunnen volgende vragen je helpen.

  • Ken de aanleiding

Wat is jouw ijsberg? Waar loop jij steeds weer tegenaan, ook al zou je het anders willen? Waar heb je tijdens je burn-out steeds weer op gevloekt omdat het merkte dat het toch nog niet ging? Is dat stress op het werk? Geen bevestiging of erkenning krijgen? Je streven om het steeds weer perfect te doen? Je neiging om je weg te cijferen?

Die aanleiding ken je wellicht maar al te goed. Het is een oude vriend die je weer kan begroeten. Wees er niet boos om, hij kent je immers al zo lang dat hij niet zo makkelijk zal weggaan. Maar je hebt wellicht ook geleerd om ermee om te gaan: de ijsberg kleiner te krijgen, de venijnige scherpe randjes onder water in te schatten of hem te omzeilen. Je kent hem dus, vertrouw maar op jezelf om ermee om te gaan.

  • Ken de signalen

Hoe reageer jij op stress? Hoe merk je aan jezelf of merken anderen aan jou dat je het moeilijk hebt? Hier ben je wellicht tijdens je burn-out erg mee geconfronteerd geweest: lichamelijke kwaaltjes, geheugenmoeilijkheden, geïrriteerd gedrag, …

Wellicht heb je hier tijdens je burn-out mee leren omgaan en zijn ze geminderd. Komen ze nu terug, dan is dat in eerste instantie balen. Maar het is anderzijds ook een kans. Een kans om ze te herkennen en ermee om te gaan. Neem dit serieus, reageer er eerder te snel op dan te laat. Zelfzorg is ontzettend belangrijk, dat weet je nu.

  • Ken je EHBO-kit

Hoe kan jij zelfzorg opnemen? Wat helpt jou? Is dit rust nemen of net iets actiefs doen? Je terugtrekken of net andere mensen opzoeken om te praten? Naar de yoga gaan of je net uitleven in de Zumba-les?

Misschien had je tijdens je burn-out wel heel wat nieuwe gewoontes gekweekt die je goed deden en heb je die nu wat meer gelost. Dat is niet erg, is heel normaal als je je stilaan beter voelt of weer in de ratrace komt. Denk eens na welke goede gewoontes je weer wil installeren of welke deugddoende activiteiten je weer wil opnemen. Neem er je tijd voor, besteed er aandacht aan want je verdient het.

  • Ken je hulpbronnen

Wie kan jou helpen? Met wie kan je praten? Bij wie kon je tijdens je burn-out terecht? Welke nieuwe contacten heb je gelegd?

Misschien zijn die contacten weer wat verwaterd of oppervlakkiger geworden. Ook dat is normaal. Maar het is ook helemaal niet erg om deze weer aan te spreken. Stap over je schroom of schaamte, het is geen schande om te zeggen dat je het weer wat lastiger hebt. Misschien hebben ze dit ook al opgemerkt of maken ze zich zorgen om jou en vinden ze het fijn om je hierin te kunnen helpen.

  • Ken je grenzen

Wanneer is de maat vol? Wanneer gaat het voor jou echt niet meer?

Als je voelt dat je je grens hebt bereikt, is het belangrijk om aan de alarmbel te trekken. Die grens ken je nu wellicht veel beter dan tevoren, dus kan je zo ook voorkomen dat het erger wordt. Spreek iemand erover aan. Stap naar je huisarts of de coach die je tevoren heeft geholpen. Hulp inroepen is helemaal geen schande, het is net heel krachtig.

Voel je dat je zelf extra hulp nodig hebt? Dan ben ik er voor jou. Bel of mail me voor een afspraak en dan bekijken we samen hoe jij er bovenop kan geraken.

Tot sprankel!

Nele

Dit is artikel 4 in de reeks "Van burn-out naar een sprankelend leven"

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s