“Ben ik er klaar voor” of hoe kan je terug aan het werk na een burn-out?

Ppppfff, ik heb het zwaar gehad, heb diep gezeten, maar ik heb de indruk dat ik er weer bovenop geraak. Maar nu? Kan ik terug aan het werk? Hoe weet ik of ik er klaar voor ben?

Ieder die een burn-out heeft meegemaakt, herkent bovenstaande vraag. Het is een ontzettend moeilijke vraag want het confronteert je met gevoelens van onzekerheid en falen.

Voor ik deze vraag verder beantwoord, moet ik eerst iets bekennen…

De ijsberg

Ik startte deze anti-burn-out-reeks vol ambitie. Ik zag het groots: vijf artikels mét een bijpassend werkboek op één maand tijd. Ik legde de lat hoog, verwachtte veel van mezelf en wilde het goed doen.

Dat mechanisme ken ik. Het is een deel van de ijsberg waar ik tijdens mijn burn-out ook mee werd geconfronteerd. Deze ijsberg was zo gigantisch groot, dat ik er maar tegen bleef botsen en uiteindelijk net niet kapseisde. Maar ik leerde mijn ijsberg kennen. Ik zag dat onder dat topje van het goed willen doen, een grotere berg zat van onzekerheid en perfectionisme. Ik leerde welke vorm die ijsberg kan aannemen, hoe mijn onzekerheid en perfectionisme zich kan uiten. Ik besefte ook meer en meer hoe die ijsberg is ontstaan, wat mijn onzekerheid en perfectionisme heeft gevoed. Ik ontdekte mijn EHBO-kit, voelde hoe ik die ijsberg langzaamaan kon laten smelten.

De ijsberg is er nog steeds. Hij is wel véél minder groot geworden: niet alleen het deel boven water maar ook het deel onder water. Ik heb er beter zicht op, zie hem van ver afkomen en weet wat ik moet doen als ik er tegen bots.

Zo besefte ik ook dat ik met deze reeks tegen mijn ijsberg aanschuurde. Daarom deze week een eenvoudige Q&A en geen extra deel in het werkboek.

Q: Hoe weet ik of ik klaar ben om terug te gaan werken?

A: Eerlijk? Dat weet je nooit. Het is altijd een gok. Maar je kan er een beredeneerde gok van maken. Bespreek het samen met je huisarts of anderen die je begeleiden. Je kan dit zelf ook leren inschatten. Voel je nog een enorme stress als je aan je werk denkt? Gaat je stresslevel weer enorm de hoogte in, vergelijkbaar met de start van je burn-out? Dan is het misschien nog te vroeg. Het is logisch dat je stress voelt, maar het moet hanteerbaar zijn.

Als je je ijsberg kent (je weet welke vorm hij aanneemt, je hebt hem al wat laten smelten en je kan ermee omgaan) dan ben je er waarschijnlijk klaar voor. De kans is zeer groot dat je er nog eens zal tegen botsen. Dat is ontzettend balen, maar tegelijkertijd ook niet, want het is ook een kans om te voelen hoe je er nu mee zal omgaan.

De eerste we(e)k(en) zijn vaak ontzettend zwaar. Geef jezelf de tijd om hier weer aan te wennen. Zet je EHBO-kit in, ook al kost het extra moeite. Het is vaak op momenten dat je die het minste wíl inzetten, dat je er het meeste nood aan hebt.

Q: Zal ik terug gaan naar mijn (oud) werk of zal ik iets anders doen?

Dat kan alleen jij uitmaken. Coaching kan je helpen om deze keuze te maken.

Uit onderzoek blijkt wel dat hoe langer je thuis bent, hoe moeilijker het is om opnieuw te starten. Uit ervaring weet ik dat het soms makkelijker is om te starten op een voor jou gekende werkplek, zodat je geen energie moet steken in nieuwe dingen te leren. Er bestaat ook de mogelijkheid om halftijds te starten en dat maakt de overgang ook eenvoudiger. Praat hierover met de (controle-)arts. Zie hen als bondgenoot in jouw herstelproces.

Als je oude werkplek voor jou te onveilig is of je te zeer met je ijsberg confronteert, dan kan je op zoek gaan naar een nieuwe werkplek. Ook daar kan coaching je bij helpen.

Q: Wat zeg ik tegen mijn collega’s?

A: Terug gaan werken en je collega’s onder ogen komen, wordt vaak onderschat. Wat helpt, is om voor jezelf vooraf uit te maken wat je zal vertellen. Hoe veel van jezelf wil je prijsgeven? Tegen de ene zal dat wat meer zijn dan tegen de andere, dat is normaal.

Ik heb het zelf aangepakt door eerst een algemene mail te sturen, zodat mensen wisten wat er ongeveer gebeurd was. Zo wisten ze ook dat ik er best wel wou over praten. Ik heb in die periode veel diepgaandere contacten gelegd met collega’s met wie ik jarenlangs enkel over koetjes en kalfjes heb gepraat.

Als jij er liever niet (veel) over praat, dan is dat volledig jouw keuze en jouw recht.

Q: Wat zeg ik tegen mijn baas?

A: Hier is het evenwicht zoeken. Het is enerzijds je grenzen aangeven en omgaan met de inzichten die je tijdens je burn-out hebt geleerd. Anderzijds zal je baas ook van je verwachten dat je je werk goed doet. Je zal een nieuw werkritme moeten zoeken, haalbaar voor jou en voor je werkcontext. Probeer hierover goede en duidelijke afspraken te maken. Een coach kan je helpen om hierin het gesprek aan te gaan.

Q: En wat als het toch niet gaat?

A: Dan gaat het niet. Wees daarom niet boos voor jezelf. Blijkbaar heb je nog meer tijd nodig. Dat is niet erg, jouw tijd komt nog wel.

Deze vragen zijn slechts een topje van de ijsberg. Burn-out is immers een heel complex gegeven. Heb je het moeilijk om jouw ijsberg te bedwingen? Raak je er zelf niet uit? Dan ben ik er voor jou. Bel of mail me voor een afspraak en dan bekijken we samen hoe jij er bovenop kan geraken.

Tot sprankel!

Nele

Dit is artikel 3 in de reeks "Van burn-out naar een sprankelend leven"

Een gedachte over ““Ben ik er klaar voor” of hoe kan je terug aan het werk na een burn-out?”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s