EHBO of wat je kan helpen om een burn-out te voorkomen

Ik kom zo moeilijk tot rust. Ik werk maar door, ben moe maar ’s nachts kan ik de slaap niet vatten.
Ik heb stress en werk dat op iedereen uit. Vooral de ‘dearest and the nearest’ moeten er het meeste aan geloven.
Ik doe zo hard mijn best om alles te combineren en alles goed te doen, maar ik lijk overal te falen.
Mijn emoties zijn helemaal in de knoop: de ene moment kan ik niet stoppen met huilen, de andere moment lijk ik gevoelloos.
Ik heb last van allerlei vreemde fysische kwaaltjes. Ik schijn er maar niet bovenop te komen. I
k zou zo graag zo veel doen, maar het lukt niet, ik heb de energie niet.

Herken je die symptomen? Ze kunnen een teken zijn van stress of uiteindelijk leiden tot een burn-out.

Net zoals je een eerste hulp hebt bij ongevallen, is er ook een eerste hulp bij stress-symptomen. Ik geef jullie hierbij alvast een stoomcursus EHBO (eerste hulp bij ongelooflijke stress).

  1. Let op de signalen

Net zoals een ervaren EHBO-begeleider de signalen snel kan opmerken en hierop kan reageren, kan jij je eigen stress-signalen leren kennen en herkennen. Wat doe jij bij stress? Hoe reageer je als je het moeilijk hebt? Ga je je afsluiten of ga je net overdreven reageren tegenover anderen? Zoek je afleiding in ontspanning en andere zaken, of ga je net meer werken?

Burn-out ontstaat vaak doordat je stress-signalen te lang niet hebt opgemerkt, genegeerd of verkeerd hebt geïnterpreteerd. Het helpt om jezelf beter te leren kennen, ook in je slechtste kanten. Je bent er misschien niet trots op, maar je kan er wel naar leren luisteren en mee leren omgaan. Zo kan je jezelf helpen.

  1. Spreek anderen aan

Eén ding moet je weten: je staat er niet alleen voor. Hoe uitzichtloos het soms ook lijkt, hoe zeer je ook de muren oploopt of hoe eenzaam je je ook voelt: er is altijd wel iemand die naar je kan luisteren of bij wie je terechtkan. Durf erover te spreken, ook al voelt dat ontzettend onveilig, maar blijf er vooral niet alleen mee.

Net zoals je in een noodsituatie gaat kijken wie rondom je kan helpen, doe je dit ook in je eigen persoonlijke noodsituatie. Zoek in je omgeving wie je kan steunen. Vertrouw hierbij op je gevoel, wie weet sta je wel verstomd van wie het soms nog moeilijk heeft en leg je zo wel heel nieuwe (diepgaande) contacten.

  1. Zorg voor (adem)ruimte

In films zie je het wel vaker bij een noodgeval: “Give us some space” waarbij ieder wordt weggestuurd die niet kan helpen. Zo kan je het ook voor jezelf doen. Neem tijd en ruimte voor jezelf, durf te schrappen wat je energie kost. Ik hoor soms van mensen die naar een burn-out neigen dat ze niet durven thuis te blijven omdat ze bang zijn om dan helemaal in de put te vallen. Maar zo is het gek genoeg vaak niet: doordat een belangrijke stressfactor wegvalt, kan je je focussen op wat er nu voor jou toe doet. Dat ben jezelf en je eigen genezingsproces. Sta open voor de leegte en wie weet ontdek je wel een rijkdom aan nieuwe ervaringen en contacten.

  1. Zoek jouw hoogstpersoonlijke medicijn

Er bestaan geen allesomvattende, 100%-succesgaranderende recepten om tot rust te komen. Die moet je zelf zoeken. Voor mij zijn dit heel eenvoudige zaken als naar vrolijke muziek luisteren, een sprankelboek maken met ‘gelukkige’ momenten, lopen, naar de sauna gaan, een bad nemen, mediteren, yoga, … Maar dat is voor iedereen anders. Ik heb het zelf vaak moeilijk om connectie te maken met de kinderen als ik in volle stress zit, voor mijn man betekenen de kinderen net een manier om los te komen van de stress. Het kan dus heel erg verschillen van persoon tot persoon. Belangrijk is hierop goed zicht te krijgen bij jezelf en hierover duidelijk te communiceren met anderen. Zo kan je hier op momenten dat je het even niet meer weet naar teruggrijpen.

  1. Roep hulp in

Wat doe je in noodsituaties als je het zelf echt niet weet? Dan roep je hulp in. Dat is helemaal geen schande. Zo kan jij ook hulp inroepen. Want misschien is de burn-out wel niet te voorkomen? Misschien ben je er al in gesukkeld maar moet je het enkel nog toegeven aan jezelf? En misschien is dat ook helemaal niet zo erg. Durf naar een dokter te stappen zodat die een diagnose kan stellen, wat die ook is. Op die manier weet je weer meer en zie je hoe het verder kan.

Ook met een burn-out of na een burn-out kan je weer sprankelend gaan leven. Ik vertel er je graag over in mijn volgend artikel.

Ik hoor ook graag wat jouw ervaringen zijn. Hoe ga jij om met stress? Wat is jouw succesrecept? Of weet je het soms zelf niet goed? Dan kan ik jou helpen.

Schrijf je in op de Sprankelnieuwsbrief en je ontvangt een Sprankel werkboek. Hiermee kan je zelf aan de slag. Je krijgt er tools om jezelf beter te leren kennen en beter voor jezelf te zorgen. Zo leer je de stress meer loslaten en ziet de bergen waar je voor staat minder groots.

Vind je het moeilijk om hier zelf mee aan de slag te gaan? Dan ben ik er voor jou. Stuur me een mailtje, doe een telefoontje en we bekijken samen hoe ik jou kan helpen… zodat jij uiteindelijk jezelf beter kan helpen.

 

Tot sprankel!

Nele

Dit artikel is deel 1 in de reeks 'Van burn-out naar een sprankelen leven'.

Een gedachte over “EHBO of wat je kan helpen om een burn-out te voorkomen”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s